Як обрати водяну помпу для авто?

Як обрати водяну помпу для авто?

Помпа - водяний насос, встановлений в автомобіль, призначений для циркуляції охолоджуючої рідини в системі охолодження двигуна. Вона хитає тосол або антифриз з радіатора (велике коло) і грубки салонного обігрівача, і закачує його в сорочку охолодження двигуна. Таким чином, відбувається циркуляція рідини в системі.

Завдяки помпі рідина «забирає» тепло від двигуна і віддає його стільниках радіатора, охолоджуючись і повертаючись знову в ДВС, щоб забрати чергову порцію тепла. Крім цього, помпа прокачує тосол через радіатор салонного обігрівача, що дає Вам можливість прогрівати салон автомобіля.

Її місце розташування не складно визначити. До неї підключені шланги системи охолодження, обертання приводиться за допомогою ременя ГРМ і навісного обладнання. На різних моделях авто її місце розташування може відрізнятися.

На автомобілях на даний момент використовується водяний насос відцентрового типу. Широке поширення цей тип помпи отримав завдяки простоті конструкції, при цьому він цілком справляється з поставленим завданням. Для приводу його використовується зусилля, що отримується від колінчастого вала, яке передається за рахунок пасової передачі.

Циркуляція рідини по системі забезпечується за рахунок крильчатки. Щоб вона забезпечувала рух.

Рідини в сорочці охолодження, насос входить в конструкцію силового агрегату. Причому основна його частина розташовується із зовнішнього його боку, і тільки крильчатка розташовується всередині сорочки.

Конструкція водяного насоса

Зовнішній вигляд водяних насосів може бути різний (позначаються конструктивні особливості силових установок різних виробників), але всі вони конструктивно однакові і складаються з:

Корпус;

вісь;

шків або зубчасте колесо;

крильчатка;

сальник;

підшипники.

Корпус

Корпус є несучим елементом і в ньому розташовуються всі перераховані складові частини, крім крильчатки і шківа, які розташовуються з зовнішніх сторін. Корпус виготовляється найчастіше з алюмінію. Також за допомогою його виробляється кріплення помпи до блоку циліндрів. Щоб забезпечити герметичність в місці прилягання корпусу до мотору, між ними встановлюється прокладка.

Щоб антифриз і волога не скупчувалися в зоні розташування підшипників, в корпусі зроблено дренажний отвір.

Ось, підшипники, сальник

Усередині корпусу розташовується сталева вісь, посаджена на два підшипника, що забезпечує їй легкість обертання. Ось зазвичай виготовляється зі сталі, що забезпечує високу міцність.

Підшипники є закритими, тобто доступу до них немає. Змазування їх робиться за рахунок закладеної мастила, якою має вистачати на весь ресурс насоса. Але на деяких старих вантажних авто, в корпусі була прес-маслянка, тому підшипники у них можна було змащувати.

Для запобігання контакту робочої рідини з підшипниками, з боку крильчатки встановлений герметизуючий гумотехнічний елемент - сальник. Без нього антифриз потрапляв би в зону роботи підшипників, що призводило б до швидкого їх зносу.

Шків, крильчатка

Шків або зубчасте колесо є елементами, які приймають зусилля від колінчастого вала. Шків використовується на авто, у яких привід газорозподільного механізму здійснюється за допомогою ланцюгової передачі. Через такого конструктивного рішення організувати передачу зусилля на помпу ланцюгом не вдалося. Тому для забезпечення обертання насоса використовується окремий ремінний привід, який додатково може забезпечувати і роботу іншого навісного обладнання мотора - насоса ГУР, компресора ит. д.

В автомобілях, у яких привід ГРМ забезпечується зубчастим ременем, він застосовується і для забезпечення роботи помпи. Тобто одним ременем задіюється в роботу і ГРМ, і насос. А щоб при передачі зусилля не було втрат через прослизання, як приводного елемента на помпі використовується зубчасте колесо.

Шків або зубчасте колесо мають жорстке з'єднання з віссю. Для цього використовується або шпонкові з'єднання, або болтове.

З іншого боку на вісь посаджена крильчатка - спеціальний диск з нанесеними на нього особливим чином крилами. Виготовляється вона частіше з алюмінію, хоча зустрічаються і крильчатки, виготовлені з пластику. Посадка її на вісь - теж жорстка.

Принцип роботи автомобільної помпи

Принцип роботи водяного насоса дуже простий: помпа отримує обертання від колінчастого вала за допомогою ремінного приводу. Це обертання отримує шків або зубчасте колесо, жорстко посаджене на вісь. А оскільки з іншого боку на ній встановлена ​​крильчатка, то вона теж обертається.

Оскільки крильчатка поміщена в сорочку охолодження, то вона знаходиться в середовищі охолоджуючої рідини. При обертанні, крила крильчатки створюють відцентрову силу, яка виштовхує антифриз і змушує його рухатися по каналах сорочки охолодження.

Ознаки несправності помпи

Простота конструкції водяного насоса забезпечує йому відмінні показники по надійності і тривалості терміну експлуатації. Але несправності з цим вузлом все ж бувають, оскільки в конструкції використовуються елементи, які є «слабким» місцем насоса. Ними є підшипники і сальник.

При експлуатації нерідко підшипники зношуються, що призводить до появи люфтів. Це відразу ж позначається на герметичності сальника. Але і сам гумотехнічний елемент в процесі експлуатації може отримати пошкодження.

Основні ознаки зносу помпи:

1. Підтікання охолоджуючої рідини з боку водяного насоса.

2. Поява сторонніх шумів при роботі мотора.

3. Візуально помітний люфт при працюючій установці.

Всі ці ознаки і дають зношені підшипники і пошкоджений сальник. Бувають і інші несправності, які зустрічаються набагато рідше. Серед них - пошкодження крильчатки в результаті хімічних процесів, що відбуваються в результаті постійного контакту з антифризом, поява тріщин на корпусі, надмірний знос робочих поверхонь шківа або зубчастого колеса.

Варто відзначити, що водяна помпа - один з вузлів силової установки, який ремонту не піддається. Всі складові елементи сідають в корпус шляхом запресовування, тому вузол є нерозбірним, і в разі появи ознак зносу, помпа просто замінюється. При цьому обов'язковій заміні підлягає також і прокладка. Єдине, можна поміняти тільки шків, і то, якщо він кріпиться до осі за допомогою болтового з'єднання.

Заміна водяної помпи

Візуальна відмінність нової водяної помпи, яку ви збираєтеся встановити, від щойно знятої старої помпи цілком допустимо. У новій помпи колесо з лопатями може бути металевим, а у старій - пластиковим, або ж форма нової помпи може дещо відрізнятися. Не варто турбуватися при виявленні цих несуттєвих відмінностей: головне - положення шківа водяної помпи. Він повинен розташовуватися на тій же висоті, що і в старій помпі, так як якщо ремінь почне тертися об шків, то швидко зноситься. Щоб перевірити готовність нової помпи до роботи, необхідно розмістити обидві водяних помпи на робочому столі лицьовою стороною вниз (тою стороною, яка стикається з двигуном) і порівняти положення шківів.

Недотримання вимоги про промивку системи охолодження - поширена помилка, яка може дорого вам обійтися. В кінцевому рахунку використовувалася в старій помпі охолоджуюча рідина, швидше за все, виявиться забрудненої і містяться в ній домішки можуть осідати в місцях, де має утворюватися динамічне ущільнення. В результаті через цих домішок можуть утворитися подряпини на поверхні динамічного ущільнення, що, в свою чергу, може привести до передчасного виходу помпи з ладу. Для видалення забруднень з системи охолодження дуже важливо промити її. З цією метою можна використовувати шланг і стандартну рідину для промивання, але для виконання роботи якнайкраще рекомендується застосовувати інструмент для промивання. Порада: якщо промивка системи охолодження буде виконуватися встановленої водяній помпою, використовуйте стару, а не нову водяну помпу, щоб запобігти забрудненню нової помпи домішками.

При заміні водяної помпи необхідно також замінити всі старі прокладки і ущільнення на нові. Якщо нова помпа поставляється разом з ущільненням, то перед установкою переконайтеся, що воно знаходиться в бездоганному стані. (Деякі ущільнення настільки тонкі, що їх можна легко пошкодити при розтині упаковки.) Можливо, вам захочеться нанести герметик на кільце ущільнювача або сухе ущільнення «про всяк випадок», проте наносити герметик на ці ущільнення не потрібно! Якщо гумове кільце не тримається на місці, просто нанесіть краплю охолоджуючої рідини.

Використовуйте герметик тільки за рекомендацією автовиробника і в помірних кількостях. Нанесіть рівний тонкий шар герметика по краю і витріть надлишки до установки водяної помпи. Якщо виконати цю процедуру після установки помпи, ви не зможете побачити надлишки герметика всередині системи, де він може пошкодити систему охолодження. Герметик буде комковаться і забруднювати охолоджуючу рідину, що може привести до витоку або серйозного пошкодження термостата.

Збір охолоджуючої рідини, що використовувалася в старому водяному помпі, і її повторне використання може здатися розумним (і економічним), але ми настійно не рекомендуємо робити цього. У будь-якому випадку властивості охолоджуючої рідини з часом погіршуються: вона має термін придатності. Заповніть систему охолодження нової охолоджувальною рідиною.

Більшість механіків виконують наступну процедуру: після заміни водяної помпи вони затягують болти, встановлюють ремінь, затягують натягувач, заповнюють систему охолодження ... і запускають двигун. Але для розподілу охолоджуючої рідини по всьому порожнинах потрібен час, тому протягом декількох секунд водяна помпа працює всуху. Це пошкоджує ущільнення і підвищує ймовірність виникнення передчасних витоків або шуму при роботі водяної помпи. Замість цього після установки нової водяної помпи рекомендується залити систему охолодження, підняти автомобіль і вручну провернути помпу приблизно десять разів, щоб переконатися, що вона обертається вільно. Завдяки обертанню помпи охолоджуюча рідина надходить в зазори ущільнення вала помпи. Таким чином створюється плівка, яка запобігає витоку охолоджуючої рідини.

Всі водяні помпи з механічним приводом мають дренажний отвір, через який рідина може трохи просочуватися в самому початку експлуатації. Незначне просочування рідини через дренажний отвір - абсолютно нормальне явище для нової водяної помпи: період обкатки механічного ущільнення становить близько десяти хвилин (тобто для нормальної герметизації ущільнення потрібно, щоб помпа працювала приблизно десять хвилин). Однак якщо просочування спостерігається через кілька днів після заміни помпи або в разі досить інтенсивного просочування або навіть витікання крапель рідини з дренажного отвору, можна говорити про несправності: ці ознаки свідчать про неправильному монтажі.

Охолоджуюча рідина містить антикорозійні присадки, інгібітори корозії і мастило для водяної помпи, але з часом властивості цих компонентів погіршуються. У зв'язку з цим рекомендуємо перевірений спосіб: замінюйте охолоджуючу рідину кожні п'ять років, щоб виключити проблеми, пов'язані з кавітацією. У будь-якому випадку охолоджуюча рідина стає більш кислою з плином часу, що збільшує ймовірність виникнення кавітації - досить дивного явища, при якому зовсім крихітні повітряні бульбашки схлопиваются і ушкоджують колесо з лопатями і інші деталі помпи. (Ці повітряні бульбашки містять дуже гаряча пара, який при розриві бульбашок може зруйнувати пластик і метал.) Бульбашки при кавітації абсолютно непомітні, але є важливі ознаки цього явища: перегрів двигуна і витік з дренажного отвору.

Компанія Euromotors надає своїм клієнтам широкий вибір контрактних б / у автозапчастин за вигідною ціною. У нас ви зможете придбати водяну помпу на безліч марок і моделей автомобілів. Весь товар поставляється з Італії і офіційно ввозиться на територію України. Наші менеджери допоможуть вам з підбором запчастини конкретно під ваш автомобіль. Доставляємо товар в найкоротші терміни по всій Україні. Даємо гарантію на весь асортимент протягом чотирнадцяти днів. Склад видачі знаходиться в Києві.

Останні статті: